Ons onderwijsconcept
Balans tussen Kennis en Zelfstandigheid
Onze school is geen klassieke of methode-school. Wij combineren bewezen onderwijsmethoden (zoals directe instructie) met technieken van zelfregulerend leren zodat er ruimte is voor zelfstandigheid en creativiteit. Op die manier kunnen kinderen zowel de nodige kennis verwerven als leren hoe ze zelf kunnen verbeteren in hun eigen leerproces.
We vinden het belangrijk om de sterke punten van beide benaderingen te combineren, maar gaan verder dan alleen kennisoverdracht. Ons onderwijs richt zich niet alleen op het leren van feiten, maar ook op het ontwikkelen van vaardigheden die kinderen in staat stellen zelfstandig en creatief te denken en handelen.
Leren met Lef – sturen en stimuleren
In de eerste fase van ons onderwijs leggen we de basis met duidelijke en gestructureerde instructielessen. Je zal zien dat wij dit in een duidelijk en rustige kader willen beiden. Deze lessen geven alle leerlingen – ook de sterkere – de juiste bouwstenen van de lesstof. Wat wij onderwijsdidactiek noemen. We zorgen ervoor dat alle leerlingen de juiste kennis opdoen, zodat ze niet vastlopen in eigen oplossingsstrategieën die misschien niet goed onderbouwd zijn. We gaan geen uitdagingen uit de weg en begeleiden onze leerlingen om de doelen te halen. We bekijken hun werkhouding en kennis kritisch en sturen bij waar nodig.
Zelf Leren – Zelfstandig, Effectief Leren en Feedback
Na de krachtige instructie bieden we onze leerlingen de ruimte om hun eigen leerpad te kiezen. Dit doen we door de leeromgeving zo in te richten dat kinderen actief betrokken worden bij hun eigen leerproces. De leerkracht fungeert als gids die leerlingen helpt keuzes te maken die passen bij hun eigen leerbehoeften: extra uitleg, zelfstandig werken, of samenwerking met een buddy. Op deze manier krijgen kinderen de kans om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren. Ze maken hun eigen plannig op en gaan zelf aan de slag. De leerkracht stelt zich als coach op om dit proces te begeleiden of te sturen. Door zicht te hebben op hun talenten, hun identiteit ontwikkelen ze een uniek bijdrage voor onze wereld.
Groeien en Zelfregulatie
Bij de IVG-School leren kinderen niet alleen de leerstof, maar ontwikkelen ze ook de vaardigheden om zelf te reflecteren op hun werk en hun leerproces aan te passen waar nodig. Dit doen we volgens de principes van zelfregulerend leren, wat hen voorbereidt op de uitdagingen van de toekomst, zowel in als buiten de school.