Het doek valt over Macbeth…

IMG_0545Vol trots konden we dit weekend  onze meest recente theaterproductie presenteren aan het grote publiek.  Sommigen herinneren zich misschien nog wel ‘Moby Dick’  (2008) en ‘De Kale Zangeres’ (2014). Op 22, 23 en 24 april 2016 speelden onze leerlingen van het vijfde middelbaar the Scottish Play, Macbeth en dit dan nog eens exact 400 jaar, dag na dag, nadat Shakespeare overleed.

Directeur Olivier Szafiro: “Onze leerlingen hebben, met de middelen die zij als 16- en 17-jarigen bezitten, het beste van zichzelf gegeven om deze avond  onvergetelijk te maken: enthousiasme, doorzettingsvermogen, jeugdige Sturm und Drang en grenzeloze creativiteit”.

IMG_0574

Macbeth werd uitgevoerd in verschillende talen en werd ondertiteld (boventiteld, eigenlijk). “Omdat het project binnen de aanvullende taallessen Frans paste, werd het grootste deel in het Frans opgevoerd. Het is belangrijk om te onderstrepen dat geen enkele leerling op de planken stond, van thuis uit Franstalig is en dat al deze leerlingen vrijwillig voor het Frans als aanvullende taalles gekozen hebben,” beklemtoont Mevr. Céline Billier (leerkracht Frans). De IVG-School organiseert als aanvullende taallessen in de derde graad ook Duits, Spaans en commercial English.

Het meeschrijven aan de teksten, het oefenen op de uitspraak en de intonatie, het memoriseren, het met elkaar in dialoog gaan, … : het maakte allemaal deel uit van een boeiend leerproces tijdens deze lessen Frans,” aldus Marion Gautier (leerkracht Frans) “Opvallend ook hoe het niveau van deze taal bij de leerlingen-acteurs gestegen is. Verbluffend ook hoe het Frans durven spreken, een oud zeer in Vlaanderen, bij hen is toegenomen.

IMG_0322

De technische ondersteuning (klank- en lichtregie) werd verzorgd door de leerlingen van onze bevriende school KTA MoBi (GO! – afdeling podiumtechnieken). Het was met andere woorden een school- en netoverschrijdend, meertalig toneelstuk van de bovenste plank. Denk hierbij geen  historische kostuums en klassieke declamatie: de toeschouwers hebben zich  schrap gezet voor een eigenzinnige regie, speelstijl en moderne interpretatie van het meesterwerk van Shakespeare.

Sidder en beef! ‘Macbeth!’ hakte en houwde zich trillend een weg naar de totale onderwerping! Onze jonge acteurs hebben met veel plezier de poorten naar een donker en mythisch Schotland krakend en piepend voor jullie opengeduwd.  Bedankt lieve leerlingen, bedankt Mevr. Billier,  Mevr. Gautier en  Mevr. Vemeulen voor dit onvergetelijk avontuur.

McBeth.Thumb065