Taalleerkrachten op Friese banken

De mevrouwen Monique Geerts en Sabine Hoste zaten dinsdag en woensdag samen met hun mannelijke collega’s de heren Rik Vandecasteele en Kris Van Huynegem terug op de banken. “In het kader van internationalisering hebben we vorig schooljaar een uitwisselingsproject gestart met NHL uit Leeuwarden. Ons bezoek deze week aan de Friese hogeschool was hierin een volgende stap”, aldus mevrouw Monique Geerts, onze coördinator talenbeleid.

“Doel van dit bezoek was uiteraard de uitwisseling van ideeën tijdens practica Nederlandse, Engelse én Duitse didactiek. Bovendien volgden we ook nog een les creatief schrijven in het eerste middelbaar van het plaatselijke Gymnasium.” Mevrouw Sabine Hoste was bijzonder in de wolken van het programma dat de vakgroep talen van de NHL onder leiding van José Bruining had uitgewerkt.
Opgetogen was de heer Rik Vandecasteele dan weer over de privé-les Fries die hij samen met zijn collega’s kreeg van de echtgenoot van José. “Henk is niet alleen een gepassioneerde leerkracht Fries, hij waakt ook erg over het culturele erfgoed van het Fries. Het is er niet alleen een officiële taal, ze wordt ook nog onderwezen in de basis- en secundaire scholen. Ik ken nu een paar woorden Fries voor mijn lessen in de zesdes.”
In de week van 19 mei komen de eerstejaars van de lerarenopleiding op bezoek naar Gent. “Uiteraard spelen wij dan even hartelijk de rol van gastheer. Het zou dan ook de bedoeling zijn dat zij dan lessen bijwonen en zelfs geven op onze IVG-School”, besluit de heer Kris Van Huynegem.

José en Henk, het Fries bracht hen samen ...

Friese teksten ontcijferen in het Gymnasium