C.S.I. @ School: onderzoekscompetenties wetenschappen

Marie, Sumeyra en Fauve staan na een bezoek aan de Federale Gerechtelijke Politie te Gent bekend als ‘de Gentse Charlie’s Angels’. Geassisteerd door hun vrienden van de wetenschappen  (3de graad) van de IVG-School en door twee superflikken kropen ze op 29 maart 2012 in de huid van de speurders die een èchte ‘crime scene’ onderzoeken om te achterhalen wat er is gebeurd en om de daders bij de lurven te vatten.

IMG_1137

Het zal je maar overkomen: je hebt net een korte opleiding achter de rug  van twee èchte superflikken Didier Schollier en Eric Cabau, of er komt een oproep binnen. Een open kassa, véél bloed en  sporen van geweld in de cafétaria van een gezellig cafeetje aan de Groendreef.  Zonder aarzelen stoof het eerste team ter plaatse, bestaande uit de inspecteurs Kenneth, Onur, Ernst en Guus en geleid door commissaris Gauthier, de crime scene binnen om de eerste vaststellingen te doen , pottenkijkers buiten te houden en de ongeruste secretaris  en de licht hysterische zoon van de vrouw te kalmeren.  Helaas… vonden zij ook het vermoedelijk levenloze lichaam van het mensje. Efficiënt alarmeerden ze MUG, die rustig, ook wel modebewust met zonnebril en sjaaltje, hun opdracht ernstig nam. Dr. Cas ‘Cool’ D’haenens  bevestigde met een professioneel  “z’is dood.” het eerder geuite vermoeden en zijn collega Dr. Charlotte inspecteerde het lijk .

IMG_1125

Alles kwam in een wervelende stroomversnelling  toen de ‘crime scene investigators’ Marie, Fauve en Sumeyra , alias ‘de Gentse Charlie’s Angels’, ten tonele verschenen en met arendsogen en  labradorneus op zoek gingen naar aanwijzingen en sporen. Een papiertje, een colafles, een zakdoek met bloed, de verwondingen aan het slachtoffer… niets ontging hen. Ze zetten ineens ook de grote middelen in: een DNA test op àlle flesjes en glazen in het café, zo nauw lag de waarheid hen aan het hart, dat die niet mocht gehinderd worden door zoiets triviaals als kostprijs.  De pers lag ook op de loer: onderzoeksjournaliste Noëmie, geroemd om haar inzicht en gevreesd om haar scherpe pen kon eerst nog buiten gehouden worden door een efficiënte flik inspecteur Ernst, maar niemand was verbaasd dat ze achteraf toch nog opdook en overal foto’s wist te nemen, weliswaar met een lief ‘ik ben er niet’-zinnetje erbij.

Wat er gebeurd is met het oude vrouwtje verklappen we je niet. Weet echter dat de Gentse Charlie’s Angels al  snel de juiste piste te pakken hadden en dat inspecteur Kenneth na grondige analyse van alle sporen, de waarheid loepzuiver achterhaalde. Het leverde hem een onmiddellijk contract bij de Federale Gerechtelijke Politie op, maar vermoedelijk wacht hij nog een jaartje tot hij zijn diploma  secundair onderwijs heeft behaald.

IMG_1123

Bedankt Didier en Eric, voor de ongelooflijk interessante activiteit. Als driekwart van mijn leerlingen flik gaat worden ligt dat aan jullie!

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157629700027121″]