Oud-leerlingen

Sluit je aan bij de Facebookgroep ‘Oud-leerlingen IVG-School’ en blijf op de hoogte van alle nieuwtjes!

Optreden

Vrijdag 24 maart 2017 oud-leerlingenavond Union. Zaal Pharos om 19.30 uur – inkom 5 euro. Be there!

Al een beetje nieuwsgierig? Check HIER wie jullie zal verwelkomen.

2017-03-24 back to school

Algemeen

De Koninklijke leerlingen en oud-leerlingenbond van onze IVG-School – Union – werd in 1911 door de leerlingen van de retorica opgericht. Hun bedoeling was, de vriendschapsbanden tussen leerlingen en oud-leerlingen te onderhouden en door het inrichten van festiviteiten een sociale kas te spijzen. Union komt tussen bij financiële problemen en kent beurzen toe zodat alle leerlingen in staat zijn de extra taallessen te volgen en deel te nemen aan GWP ’s en excursies. De Koninklijke leerlingen en oud-leerlingenbond geeft ook een tijdschrift uit, dat drie keer per jaar verschijnt. De bijdragen komen vooral van de leerlingen van de school en schetsen een beeld van het reilen en zeilen op onze IVG-School, maar soms laten ook oud-leerlingen zich verleiden om iets neer te pennen over wat ze hebben meegemaakt, over hun leven of hun beroep… Oud-leerlingen, die in de loop van de voorbije jaren het contact met de school zijn verloren, maar weer wensen deel uit te maken van de grote familie en willen uitgenodigd worden op de activiteiten kunnen hun coördinaten invullen in onderstaande velden. Wie een adreswijziging wenst mee te delen of een artikel wil indienen voor het tijdschrift neemt best contact op met union@ivgschool.be

Uiteraard is er ook een groep actief op Facebook : deel je fotomateriaal, ga op zoek naar oude schoolmakkers, laat even de vrije loop aan nostalgie en jeugdsentiment… .

Surf naar : http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=14851970429

Historiek van de school

In de tweede helft van de 19de eeuw werd het secundair onderwijs in Vlaanderen bijna uitsluitend in het Frans gegeven. De meeste onderwijsinstellingen waren privé-scholen, die het schoolgeld verhaalden op de ouders. Het is in deze context dat op 1 augustus 1852 een leraar wiskunde, Henri Rachez, in Brussel een privé–school opricht met de bedoeling leerlingen voor te bereiden op de Militaire School en op het toelatingsexamen voor burgerlijk ingenieur.

Op 1 oktober 1899 werd in Gent een dochterschool opgericht in het herenhuis “De Cock” op de Nederkouter: het “Institut Rachez de Gand”. Daar komen bijna alle leerlingen terecht van de “Ecole Molitor”, die gesloten wordt wegens verfraaiingswerken in het Gentse stadscentrum. Deze Gentse vestiging wordt een autonome school in 1901. In 1905 krijgen, naast wiskunde nu ook wetenschappen meer aandacht. In 1909 bedenkt de school een nieuwe naam, “Institut de Gand”, en komen ook de moderne talen meer aan bod. Op 1 september 1928 wordt de lagere school erkend en gesubsidieerd. De 6 laagste klassen waren transmutatieklassen, waarin Franstalige leerlingen intensief lessen Nederlands kregen. In het 7de en 8ste leerjaar was de voertaal Nederlands. De secundaire afdeling werd toen nog niet erkend of gesubsidieerd. Hier werden 65% van de uren in het Frans, 35% in het Nederlands gegeven.

Het Institut de Gand schreef in 1942, tijdens de tweede wereldoorlog het eerste meisje in en werd daardoor de eerste gemengde school van Gent.

Het Schoolpact (mei 1959) zorgde ervoor dat de erkende scholen via werkingskredieten en weddentoelagen een ruime subsidiëring konden genieten. Er wordt werk gemaakt van de erkenning van de secundaire afdeling: het onderwijs wordt voortaan verstrekt in het Nederlands en de naam “Institut de Gand” wordt officieel vervangen door “Instituut van Gent”. In 1970 werden de eerste gehomologeerde getuigschriften plechtig uitgereikt.

Toch blijft perfecte tweetaligheid en vlotte meertaligheid ingeschreven in het pedagogisch project van de school: in het eerste middelbaar van de middenschool krijgen de leerlingen drie officiële lesuren Engels per week, en er worden bovenop het wettelijk gesubsidieerd lestijdenpakket aanvullende lessen Frans en Spaans ingericht voor alle leerlingen.

In 2012 stapt de school over naar IVG-School met Inspirerend, Vrijdenkend en Geëngageerd als drie woorden die de betekenis van de school onderstrepen.

Bewaren

4 Reacties op Oud-leerlingen

1. Arne Peleman schreef:

Wie zou die eerste vrouwelijke leerlinge zijn die daarmee ‘de eerste gemengde school van Gent’ vorm gaf? Heeft iemand informatie?

• Luc Pylyser schreef:

In 1948 studeerden twee meisjes af in de Retorica:
      Jacqueline DE JAEGHER en Claude DE MAREZ
      In 1949 Yvonne PENNINCK
      In 1950 Colette DUKERS en Sergine SPEYER

• Jacqueline Maes schreef:

Terwijl ik zo wat aan het surfen was, op zoek naar jeugd herinneringen, ontdekte ik de 2 namen die afstudeerde in 1950, namelijk Colette en Sergine met wie ik in de Institut Charles de Kerchove in de lagere school heb gezeten. Toen ik recent op Facebook terecht kwam zocht ik dan ook de mij nog bekende namen op uit die jaren. Ik heb er echter maar 1 gevonden “Nimtadje”. Moest U mij dus contactgegevens van Colette, Sergine en andere uit die tijd kunnen bezorgen, zou mij dat veel plezier doen. Mijn e-mail is : “jacqueline.maes@base.be”. Alvast dank bij voorbaat.