Gent is omringd met meersen, gebieden die regelmatig overstroomd geraken en daardoor een specifieke fauna en flora ontwikkelen. Onze ‘vijfdes’ en ‘zesdes’ proberen een beeld te krijgen van alle aspecten van deze waardenvolle ecosystemen. Hun onderzoeksgebied, ‘de Gentbrugse Meersen’, staat bekend als een jonge parel tussen de groengebieden die onze stad ondertussen rijk is. De dijk speelt in zo’n natuurgebied een cruciale rol: ze is een bepalende factor in de belangrijke waterhuishouding van het gebied.
Met grote netten krijgen de kleine insecten geen kans om te ontsnappen aan de ecologische onderzoeksijver die de jonge wetenschappers van de IVG-School aan de dag leggen. Elk diertje, klein en nòg kleiner, wordt door Cécile en Fien onder de loep bekeken, gedetermineerd en weer vrijgelaten. Ondertussen krijgt ook de bodem zelf een grondige doorlichting: Edward en Anneleen meten nauwgezet de geografische en geologische facetten van de dijk op. Marc is ondertussen druk bodemstalen aan het opgraven om de verschillende bodemlagen te onderzoeken, terwijl Olive met arendsogen elk plantje dat er groeit determineert en telt. Een huzarenstukje!
Binnen enkele weken worden alle puzzelstukken samengelegd en verbonden, zodat er een fijn beeld kan gevormd worden over de complexe verbindingen die in zo’n ecosysteem aanwezig zijn.
in de buurt van het huis van meerdere leerkrachten! per toeval niemand tegen gekomen?
twentyten_posted_on-
Szafiro_o schreef:
1 oktober 2012 om 13:19
en wie zouden deze leerkrachten zijn?