Youth 4 Climat@IVG-School

shapeimage_1-560x326

Hieronder ons standpunt ivm ‘klimaatspijbelen’.

Beste jongens en meisjes

We wensen dat jullie kritische, mondige wereldburgers worden die actief deelnemen aan de samenleving. Maatschappelijk engagement juichen we zeker toe. We zijn er zelfs fier op.

We wensen echter ook dat jullie zin voor verantwoordelijkheid ontwikkelen. Verantwoordelijkheid voor het milieu, maar ook naar school gaan is zo een verantwoordelijkheid.

Beiden, de noodzaak om zich maatschappijkritisch te uiten en de noodzaak om tijdig naar de lessen te gaan, staan nu een beetje tegenover mekaar.

Spijbelen blijft spijbelen, ongeacht de reden, en gaat dus gepaard met een ongewettigde afwezigheid.

Zoals de protestantse Henri 4, die zich moest bekeren tot het katholicisme om Franse koning te kunnen worden, binnensmonds mompelde op het moment dat hij zich liet dopen: ‘Paris vaut bien une messe.’

Aan jullie nu om voor jullie zelf, dus individueel, een keuze te maken: Sapere aude!

Olivier Szafiro en Bram De Rycke