Bewogen projectweek ‘De Ring’

IMG-20160323-WA0033Van 21 tot 25 maart 2016 stond de projectweek en onderzoekscompetenties op het programma. In de eerste graad werd gekozen voor het thema ‘De Ring’. Het werd een bewogen projectweek.

IMG-20160321-WA0023Het begon heel vredig op maandag met de organisatie van verschillende mini-labo’s: the circle of life, de olympische ringen, de vertelkring, de kring der culturen … het zijn maar een paar voorbeelden van STERK, STEM+ en IC-gerelateerde onderwerpen. (STERK= taal, STEM+ is wiskunde, techniek, wetenschap en kunst, IC: interculturele competenties). Opmerkelijk was dat meerdere leerlingen twee verschillende kousen droegen: het was de manier om de ziekte van Down even onder de aandacht te brengen. Divers is de norm.

Florent Van Aubel kwam getuigen over de Olympische Spelen

Tijdens de mini-labo’s van dinsdag sijpelden de berichten uit Brussel snel binnen. Met gerichte gesprekken konden de leerlingen hun gedachten ventileren. Aan hun project werken hielp hen hiermee verder.

IMG-20160323-WA0043

IMG-20160323-WA0000Op woensdag werd een bezinningsmoment en een minuut stilte gehouden. In gedachten verbonden met de vele slachtoffers van Brussel, maar ook met de andere slachtoffers van de wereld. Divers is de norm en de cirkel van verbondenheid paste eigenlijk niet toevallig in deze projectweek. Jammer genoeg had mevr. Deborah Santens deze activiteit niet gepland om het centrale thema nog beter te duiden.

IMG-20160323-WA0031Het toonmoment van de mini-labo’s bracht iedereen weer in een prettigere bui, schitterende werkjes waren het op deze ‘Science Fair’.  De cirkel van leven en dood kan ook doorbroken worden door de actie ‘Kom op tegen Kanker’. Sensibiliserend was de grappige (!) film Planta 4A die toch ook enkele traantjes deed vloeien bij het overlijden van één van de ‘kletskopjes’.

IMG-20160323-WA0038Jammer genoeg moesten de organisatoren het programma van donderdag en vrijdag herschikken, maar opnieuw werd dit samen aangepakt en tot een goed einde gebracht.

Het was een bewogen week, een week die veel energie vrat van de leerkrachten en de leerlingenbegeleiding. Samen met de schitterende leerlingen van 1A en 2A hebben ze er ook om positieve redenen een onvergetelijke week van gemaakt.

Bedankt aan iedereen, en don’t forget: DIVERS IS DE NORM.