Donderdag Veggiedag: wij doen mee!

In de geest van ons gezondheidsbeleid/Groene Oase (zie IVG 2020) is onze werkgroep ‘Gezonde Voeding’ erin geslaagd om alle neuzen in dezelfde richting te plaatsen. Nog dit schooljaar zal iedere donderdag een veggiedag zijn op de IVG-School!
Dit initiatief (geïnspireerd door leerlingen, leerkrachten en ouders), is er niet alleen gekomen uit gezondheidsoverwegingen, maar ook uit de wil van de school om voor duurzaamheid te kiezen. We zijn er ons allen van bewust dat de ecologische voetafdruk die onze samenleving jaar na jaar achterlaat, drastisch kleiner moet worden. Het verminderen van vleesconsumptie kan hier zeker iets toe bijdragen. Hoe dan? De productie van panklaar vlees vereist bijvoorbeeld heel wat van onze aardbol: drinkbaar water (duizenden liters per kilo vlees) of een intensieve monocultuur in de landbouw. Door deze intensieve monocultuur (maïs, om veevoeder te produceren), zijn fauna en flora in Vlaanderen de laatste vijftig jaar drastisch verarmd op ons platteland. Minder vlees eten kan dus zeker bijdragen tot meer diversiteit bij inheemse planten- en dieren (waar zijn de vlinders, meikevers, salamanders en kikkers?). Onze school zal ook een seizoensgebonden keuken aanbieden, liefst met inheemse producten. Chileense aardbeien in december? Waarschijnlijk wel gezond als dessert, maar zeker niet duurzaam! (CO2 uitstoot via transport, opslag en distributie).
We doen naarstig verder om onze droom, IVG 2020, te realiseren.

4 Reacties op Donderdag Veggiedag: wij doen mee!

1. twentyten_posted_on
  2. L.Coens schreef:

Eindelijk!

3. twentyten_posted_on
  4. L.Coens schreef:

Oei, net hetzelfde als de vorige reactie, merk ik plots. :-)

Lees er alles over op http://www.donderdagveggiedag.be/

5. twentyten_posted_on
  6. Leen Cannie schreef:

Blij dat wij ook meedoen!