Kick-off schooljaar 2018-2019

PHOTO-2018-09-04-11-31-22Het nieuwe schooljaar is iets mee dan een weekje geleden goed gestart en zoals ieder jaar mochten we alweer een pak nieuwe leerlingen verwelkomen. Zeker in onze Middenschool en het derde middelbaar kwamen heel wat jongens en meisjes onze school vervoegen. Hun klasgenoten en het hele schoolteam zullen alvast alles doen om hen snel te integreren in de IVG-Schoolfamilie.

Vandaag zijn de reguliere lessenroosters al een tijdje van toepassing maar tijdens de eerste dagen organiseerde de school allerlei teambuildende activiteiten. Er werd aan rafting gedaan, de vierdes gingen met de kayak varen, er werden spelen georganiseerd (Kampung en Overtuigingseiland) om mekaar beter te leren kennen, een gastspreker van ‘Getuigen Onderweg’ kwam onze derde graad sensibiliseren rond alcohol&uitgaan@verkeer, er werd gewerkt rond (cyber)pesten, gameverslaving en racisme, enz… .PHOTO-2018-09-04-12-23-35

Ook in onze Middenschool werd er heel veel aandacht geschonken aan kennismaking,’ feel good’ en teambuilding. Ook daar staat immers het adagium centraal dat het welbevinden van onze leerlingen minstens even belangrijk is als hun schoolse prestaties. De eerste graad gaat verder in haar innovatief élan van modulair onderwijs waar het ‘ownership’ van het leerproces stap voor stap bij de leerlingen zelf wordt gelegd. Dit hoort te leiden tot volledige zelfstandigheid&verantwoordelijkheid op het einde van het zesde middelbaar.

Nieuw dit schooljaar zijn de keuzeseminaries in de tweede en derde graad. Onze leerlingen uit de derde graad kunnen kiezen uit een pak seminaries naargelang hun eigen interesses:

• Wereldliteratuur
  • Kunst & Cultuur
  • Humane wetenschappen
  • Retorica
  • Wetenschappen & ecologie
  • Wetenschappen uitbreiding (met het oog op de examens arts&tandarts)
  • Extra Duits, extra Latijn, extra economie, extra wiskunde
  • basiseconomie (voor bijvoorbeeld de leerlingen Latijn-Wiskunde die nog geen economie hadden maar bijvoorbeeld later wel  toegepaste economische wetenschappen willen studeren).

In de tweede graad organiseren we -naast onze CLIL economie en CLIl Science- Masterclasses Wetenschappen (remediërend en uitdiepend) alsook Masterclasses wiskunde (remediërend en uitdiepend). Leerlingen die moeite hebben met Frans en Nederlands worden in onze wekelijkse ‘Bootcamp’ extra versterkt zolang dat nodig wordt geacht.

PHOTO-2018-09-04-17-16-13

Het wordt alweer een boeiend schooljaar!

Meer foto’s op onze Facebookpagina