Sarah, Laura, Delphine, Amber en co. bestrijden armoede.

Dit jaar doet onze school, naar goede gewoonte, opnieuw mee met het Scholierenparlement. U weet wel, dat grootse interscolaire simulatiespel waarin leerlingen een schooljaar lang in de huid kruipen van iemand anders en in debat treden met leeftijdsgenoten. Een spannende intellectuele uitdaging voor onze leerlingen, want een debat voeren veronderstelt, naast overtuigingskracht en redenaarstalent, uiteraard een gedegen dossierkennis. Mevrouw Katja Sliwinski, onze gedreven leerkracht NC Zedenleer, begeleidt opnieuw onze groep enthousiaste leerlingen uit het vierde, vijfde en zesde middelbaar.

Met deze vrijwillige deelname zullen onze leerlingen bovendien heel wat nuttige ervaring opdoen en vaardigheden kunnen inoefenen op het vlak van  democratische besluitvorming, actief luisteren,  spreken voor een groot publiek,  empathie,   logisch redeneren en argumenteren,  welsprekendheid,  maatschappelijke betrokkenheid,   samenwerking,  planning  en strategisch denken

Het siert onze deelnemende leerlingen dat ze bereid zijn om na hun schooluren nog extra tijd te investeren om onze school met verve te vertegenwoordigen tijdens de debatten met andere Gentse scholen. Bovendien zijn de thema’s steeds sociaal en/of maatschappelijk relevant. Het thema dit jaar is ‘Armoede’ waarmee onze (en de komende) generaties zullen geconfronteerd worden. Fundamentele vragen als: “Wat doen we eraan? Hoe? Waarom? Zijn er alternatieven?”, worden uitvoerig besproken en bediscussieerd.

Hun burgerzin, hun zin voor democratie en hun engagement om samen met leeftijdsgenoten mee te denken aan een betere wereld worden er alleen maar door gestimuleerd. Onze IVG-School heeft deze attitudes altijd al als een belangrijke doelstelling van haar pedagogisch project gezien.

1 Reactie op Sarah, Laura, Delphine, Amber en co. bestrijden armoede.

1. Luc Pylyser schreef:

Mooi om die traditie in ere te houden. Succes en dank.