Mr.Vandecasteele brengt vijfdejaars naar debat in Europees parlement

Summi, Aline, Fabio, Rania, Ayana en BranwenKenneth, Baptiste, Keryan en CamilleSacha, Gauthier en Onureen uitdagende ervaring voor de hele klas
Op vrijdag 23 maart namen onze 17 leerlingen van het 5de middelbaar in het Europees Parlement in Brussel deel aan de jongerentop over klimaat, de Climate Challenge Conference 2050.

De bedoeling van dit initiatief van de VUB, het WWF en Studio Globo was tweeledig: enerzijds jongeren even laten proeven van het proces en de regels van democratische besluitvorming, en anderzijds een krachtig jongerenantwoord formuleren op de klimaatproblematiek, als reactie op de reeks mislukte klimaatconferenties van de grotemensenwereld.

240 vooraf geselecteerde leerlingen uit 13 Vlaamse scholen, waaronder ons 5de middelbaar, vergaderden in een van de grote aula’s van het Europees Parlement om te debatteren en te stemmen over 3 resoluties: transport, vleesconsumptie en klimaatvluchtelingen. De leerlingen werden opgedeeld in een 40-tal landen, die gegroepeerd werden in 6 gelijkgestemde machtsblokken met dezelfde belangen.

De voormiddag startte met een niet-plenaire discussie over de 3 resoluties: experten in transport, voedsel en klimaatvluchtelingen kwamen per machtsblok samen om te proberen een gezamenlijk standpunt in te nemen. Tijdens deze discussie was het mogelijk om de resolutie aan te passen door het opstellen van amendementen.

Tijdens de middagpauze werd er in de wandelgangen druk gelobbyd: de afzonderlijke landen probeerden vriend en vijand te overtuigen van het eigen standpunt. In de namiddag werden dan de 3 resoluties met de ingediende amendementen in plenaire vergadering besproken, waarna werd overgegaan tot de finale stemming.

Onze leerlingen, die in de huid van ambassadeurs van de landen Koeweit, Indonesië en Madagascar kropen, deden het voortreffelijk en verdienen alle lof. Ze namen hun verantwoordelijkheid op in het rollenspel en sommigen ontpopten zich als rasechte lobbyisten en politici in spe. Het was een schitterende oefening in burgerzin en spreekvaardigheid.

Rik Vandecasteele

5 Reacties op Mr.Vandecasteele brengt vijfdejaars naar debat in Europees parlement

1. Szafiro_o schreef:

Beslist een zinvolle activiteit voor onze jongeren.

2. twentyten_posted_on
  3. Luc Pylyser schreef:

Laten we hoopvol uitkijken naar deze politici in spe! We duimen.

4. twentyten_posted_on
  5. Christiane Germonprez schreef:

Ik vond dit initiatief om naar het Europees parlement te trekken, ongeloofelijk goed en ik denk dat het een heel interssante uitstap was, waar m´n zoon toch in elk geval, van genoten heeft.

6. twentyten_posted_on
  7. Sabine Hoste schreef:

Proficiat aan de leerlingen van het 5de middelbaar. Onze toekomst is verzekerd !

8. twentyten_posted_on
  9. Edward De Vooght schreef:

Ik had er graag bij willen zijn, ik hoop dat we dit volgend jaar ook eens gaan doen!