We zetten in op coöperatief leren

IMG_0983 (3)Dankzij onze enthousiaste leerkrachten Liesbet Coens, Charlotte Vanderstuyft en Céline Daems, alle drie officiële, gediplomeerde trainer/coaches in CLS (Cooperative Learning Strategies volgens Dr. Kagan), is de IVG-School in staat om coöperatief leren structureel in te bedden in haar schoolwerking: via hun deskundige begeleiding van onze vakwerkgroepen en hun individuele coaching zullen onze leerkrachten in de mogelijkheid gesteld worden om efficiënt en gericht aan de slag te gaan met CLS.

Als lerende organisatie wil de IVG-School haar eigen onderwijspraktijk steeds in vraag stellen en verbeterecls1n/aanpassen/versterken waar mogelijk. In die optiek zijn we ervan overtuigd dat het structureel introduceren van de Kagan-coöperatieve leerstrategieën heel wat voordelen bieden voor ons onderwijs: zelfontplooiing, meervoudige intelligentie, sociale vaardigheden, redeneren op een hoger niveau, empathisch vermogen, integreren van kennis eerder dan louter ‘weten’, samenwerken enz… . Coöperatief leren volgens Kagan biedt krachtige instrumenten om inzichten en theorie te vertalen naar de praktijk. Ze hebben een diepgaande impact op het leerproces en de daaruit voortvloeiende positieve leerresultaten door de manier waarop de leerstof wordt aangebracht en niet de leerstof zelf. De lessen worden bovendien veel interactiever, participatiever en gevarieerder: ideaal om eventuele leer- of schoolmoeheid te vermijden.

IMG_0984 (2)

Dit coöperatief leren zal niet aangeboden worden in aparte lessen: het zijn instrumenten die in bestaande methodes toegepast kunnen worden. Ze leggen geen bijkomende last op de schouders van leerkrachten, maar vergemakkelijken juist hun taak als lesgever. Het zijn ook geen nieuwe onderwijsmethodes maar doordachte strategieën om elk onderwijsprogramma op een efficiëntere manier te brengen. Coöperatief leren zorgt voor een blijvende positieve wending in het leven van zowel de leerlingen als de leerkrachten.

meer weten? https://youtu.be/D-yzgJtgVrg