De IVG-School is een doorstroomschool.
Leerlingen begeleiden naar het maken van een goede studiekeuze kan enkel door hen te laten proeven van de verschillende doorstroomrichtingen. In het eerste jaar zetten we in op de leer- en loopbaancompetenties via de keuzevakken. In het tweede jaar kan dan vanuit de ervaringen uit de keuzevakken weloverwogen gekozen worden voor een basisoptie.
Vanaf het derde middelbaar bieden we diverse studierichtingen aan.
Eerste graad
Eerste leerjaar A
- Module 1 & 2: Carrousel van alle keuzevakken
- Module 3 & 4: één keuzevak 3u/week
Aanbod keuzevakken:
- Economie
- Latijn
- Lifestyle
- Moderne talen
- STEM
Tweede leerjaar A
Aanbod basisopties (5u/week):
- Economie & Organisatie
- Klassieke Talen (Latijn – Grieks)
- Maatschappij en Welzijn
- Moderne talen & Wetenschappen
- STEM – Wetenschappen
Tweede graad
- Economische wetenschappen
- Humane wetenschappen
- Latijn
- Moderne talen
- Natuurwetenschappen
Derde graad
- Latijn – Moderne Talen
- Latijn – Wetenschappen
- Latijn – Wiskunde
- Wetenschappen – Wiskunde
- Moderne Talen – Wetenschappen
- Economie – Moderne Talen
- Economie – Wiskunde
- Humane wetenschappen
- Moderne talen
Lessentabel eerste graad
1A en 2A
1A | 2A | |
IVG-uur | 1 | 1 |
wiskunde | 3 | 3 |
Nederlands | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 1 | 1 |
natuurwetenschappen | - | 2 |
Aardrijkskunde (ruimtelijk bewustzijn) | 2 | - |
vrijzinnig-humanisme (nc zedenleer) | 2 | 2 |
lich. opvoeding | 2 | 2 |
WOYO+ * | 5 + 2 | 5 + 2 |
projecten per thema | 8 | 6 |
keuzevakken (Latijn, economie, STEM, Moderne talen, Lifestyle) | 3 | - |
Basisopties: keuze uit | ||
Klassieke talen | - | 5 |
Economie & organisatie | - | |
STEM-wetenschappen | - | |
Moderne talen & wetenschappen | - | |
Maatschappij & welzijn | - | |
32 + 2 uur | 32 + 2 uur |
* WOYO+ staat voor working on your own
+ aandacht voor doelgerichte differentiatie
+ groei naar autonomie
+ samen leren
via verlengde instructie, taakbrieven, peer-tutoring, stille werkruimte
* WOYO+ omvat de vakken Nederlands, wiskunde, Frans en Engels * WOYO+ houdt ook 10-tal coachingsgesprekken per jaar in * WOYO+ voorziet 1 tot 3u masterclass in functie van differentiatie
Lessentabel tweede graad
3de jaar (3 Doorstroom)
Latijn | Nat.wet. | Econ. wet. | Mod. talen | Hum. wet. | |||
vrijzinnig-humanisme (nc zedenleer) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||
toegepaste informatica |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
artistieke expressie |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
ruimtelijk bewustzijn |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
||
Frans |
3 |
3 |
3 |
4 |
3 |
||
Engels |
3 |
3 |
3 |
4 |
3 |
||
economie & bedrijfswetenschappen | 4 | ||||||
Duits |
2 |
||||||
Latijn |
4 |
||||||
historisch bewustzijn |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||
filosofie |
1 |
||||||
gedragswetenschappen & sociologie |
3 |
||||||
kunst & cultuur | 1 | 1 | |||||
wiskunde |
5 |
5 |
5 |
4 |
4 |
||
exacte wetenschappen & STEM |
3 |
7 |
3 |
3 |
3 |
||
lich. opvoeding |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||
IVG-uur (coaching) |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
WOYO+ * |
4 (van elk vak in rood 1 uur) |
||||||
32 uur |
32 uur |
32 uur |
32 uur |
32 uur |
|||
IVG-Academy (vrije keuze) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
* WOYO+ staat voor working on your own
+ aandacht voor doelgerichte differentiatie
+ groei naar autonomie
+ samen leren
via verlengde instructie, taakbrieven, peer-tutoring, stille werkruimte, …
Tijdens het wekelijkse IVG-uur worden al onze leerlingen van 3ASO in groepen verdeeld (van maximum 15 leerlingen) en gaan ze samen met hun coach aan de slag. Deze structurele coaching draait rond studieplanning, leren leren, probleemoplossend vermogen, zelfregulering, zelfkennis, sociale vaardigheden, welbevinden, …
4de jaar (4 Doorstroom)
Latijn | Nat.wet. | Econ. wet. | Mod. talen | Hum. wet. | |||
vrijzinnig-humanisme (nc zedenleer) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||
actief wereldburgerschap |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
kunst & cultuur | 1 | 1 | |||||
ruimtelijk bewustzijn |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
Nederlands |
4 |
4 |
4 |
5 |
5 |
||
Frans |
3 |
3 |
3 |
4 |
3 |
||
Engels |
3 |
3 |
3 |
4 |
3 |
||
informatica-wetenschappen | 1 | 1 | 1 | ||||
Duits |
2 |
||||||
Latijn |
4 |
||||||
historisch bewustzijn |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||
filosofie |
1 |
||||||
gedragswetenschappen & sociologie |
3 |
||||||
economie & bedrijfswetenschappen |
4 |
||||||
wiskunde |
5 |
5 |
5 |
4 |
4 |
||
exacte wetenschappen & technologie |
3 |
7 |
3 |
3 |
3 |
||
lich. opvoeding |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||
traject | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
WOYO+ * en coaching |
3 (van elk vak in rood 1 uur) |
||||||
32 uur |
32 uur |
32 uur |
32 uur |
32 uur |
|||
IVG-Academy (vrije keuze) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
* WOYO+ staat voor working on your own
+ aandacht voor doelgerichte differentiatie
+ groei naar autonomie
+ samen leren
via verlengde instructie, taakbrieven, peer-tutoring, stille werkruimte, …
Via verdiepende, ondersteunende of verbredende trajecten bereiden leerlingen uit 4 Doorstroom zich – onder begeleiding – voor op hun studiekeuze naar de 3de graad.
Lessentabel derde graad
5de jaar (5 Doorstroom)
Zie brochure p.14
6de jaar in 2023-2024
EcMt | MtWet | LatWet | LatWis | WetWis | |
vrijzinnig-humanisme (nc zedenleer) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
wiskunde | 3 | 4 | 4 | 7 | 7 |
natuurwetenschappen | 2 | - | - | - | - |
biologie | - | 2 | 2 | 1 | 2 |
chemie | - | 2 | 2 | 1 | 2 |
fysica | - | 2 | 2 | 1 | 2 |
geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
lich. opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
economie | 4 | - | - | - | - |
Latijn | - | - | 4 | 4 | - |
Duits | 2 | 2 | - | - | - |
fysica | + 1 | ||||
chemie | + 1 | ||||
Duits | +1 | +1 | |||
seminarie economie | 1 | - | - | - | - |
seminarie kunstgeschiedenis & wereldliteratuur | 1 | - | - | - | - |
seminarie basiseconomie | - | - | - | - | 1 |
masterclass wetenschappen | - | 1 | 1 | - | 1 |
masterclass wiskunde | - | - | 1 | - | 1 |
32 uur | 32 uur | 32 uur | 32 uur | 32 uur | |
|
|||||
IVG-Academy (vrije keuze) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
EcMt: Economie-Moderne Talen
MtWet: Moderne Talen-Wetenschappen
LatWet: Latijn-Wetenschappen
LatWis: Latijn-Wiskunde
WetWis: Wetenschappen-Wiskunde
+ = extra uren voor reeds bestaande vakken van de basisvorming
Taallessen, van belang voor wereldburgers
IVG-Academy: Aanvullende taallessen buiten het curriculum
Taalonderricht blijft cruciaal in het project van de IVG-School: iedere taal is immers een venster op de wereld en, zoals een vader het ooit mooi verwoordde: een huis met vele vensters, daar is veel licht! Onze leerlingen worden dus begeleid in hun evolutie naar wereldburgerschap. Dat, naast het opleiden tot participatieve cultuurwezens, is voor ons een fundamentele opdracht, zeker in onze meer en meer gemondialiseerde samenleving
Vanaf het derde middelbaar kunnen onze leerlingen, naast het gewone lessenpakket, elk schooljaar een bijkomend taalatelier volgen. Elke cursus wordt ingericht vanaf 20 deelnemers.
In de tweede graad is er keuze* tussen:
- Spaans
- Chinees
In de derde graad is er keuze* tussen:
- Italiaans
- Russisch
Deze taalateliers bestaan uit twee luiken:
- Taalvaardigheid
- Geschiedenis, cultuur, godsdienst en actualiteit van het taalgebied.
Het is niet de bedoeling om onze leerlingen in 1 schooljaar bijvoorbeeld Russisch te laten spreken maar eerder om hen te initiëren in een voor hen niet zo bekende cultuurregio. Bij de taalateliers van de traditionele Europese talen (Frans, Duits, Engels, Spaans, …) zal de focus sterker op het taalkundig luik liggen dan bij de taalateliers van de meer ‘exotische’ talen, waar de focus evenveel op de kennismaking met de cultuur zal komen te liggen.