Dinsdag start het project “Bellam”

Dinsdag, de eerste dag na de paasvakantie starten we in onze IVG-School met het project Bellam. “Eigenlijk moet je het lezen met een spatie en dus als Bel Lam. Het is een beetje een prikkelende titel om de aandacht te vestigen op dit proefproject tussen de paasvakantie en het einde van het schooljaar”, verklaart directeur Kris Van Huynegem de naam van het project.

Bel Lam:

vanaf dinsdag zal de schoolbel voor een groot deel op rust gaan, ze zal lam gelegd worden. “Uit onderzoeken in onder meer Finland is gebleken dat alles ook prima zijn gangetje gaat zonder op het einde van een lesuur de bel te laten rinkelen. Het zou zelfs rustgevender zijn.
Dat willen we nu uitproberen. Samen met de leerlingenraad zullen we Bellam evalueren en eventueel invoeren volgend schooljaar. Bovendien kan het schelle geluid van de bel ook mogelijke gehoorschade opleveren. Nog een pluspunt dus”, aldus Ludo Roggeman, coördinator van de werkgroep gezonde IVG-School.

Helemaal stil zal het niet zijn. Bij het begin van de dag, na de ochtend- en middagpauze zal het rinkelende geluid de leerlingen aanporren naar hun klas te gaan. Ook de basisschool zal haar belsignalen drastisch beperken.

Werk voor onze vriend Björn?