Herinneringseducatie: Rwanda

rwandaHet is 25 jaar geleden dat de genocide in Rwanda de wereld opschrikte.Had men nochtans na de bevrijding van de Nazi-vernietigingskampen niet gezworen ‘nooit meer’? De mechanismen die schuilgaan achter georganiseerde volkerenmoorden kunnen nog steeds, in de juiste omstandigheden, geactiveerd worden. Het is dan ook van fundamenteel belang om herinneringseducatie aan te wenden om onze jongeren deze omstandigheden en achterliggende mechanismen te doen inzien. Gisteren kregen onze zesdejaars, dankzij onze bevlogen leerkrachten Dhr. Rousseau (geschiedenis) en Mevrouw Trog (Frans) een heel speciale gastspreker op bezoek. Dhr. Trog,oa. voormalig directeur van het Bureau Pédagogique du Rwanda, voormalig onderwijsinspecteur in Rwanda, lid van A.B.O.S, projectleider Afrikanisering enz… Met heel veel passie en kennis trachtte hij, naast het delen van zijn liefde voor het prachtige land, onze leerlingen wegwijs te maken in de donkerste meanders van de Rwandese recente geschiedenis. Alweer een boeiende, belangrijke dag op onze geliefde school.

rwanda 260232777_684077295370771_4111446766530854912_n