Onderzoekscompetenties Moderne Talen

oc324 mei 2019. Vandaag stelden onze leerlingen uit de richtingen Moderne Talen hun resultaten voor van hun onderzoeken in het kader van de ‘onderzoekscompetenties’, waarin vaardigheden en attitudes worden ingeoefend om onderzoek te voeren op een wetenschappelijke manier (bronnenonderzoek, methodologie, kritische ingesteldheid,..). Het centraal thema was ‘Taal kleurt je nieuws’. De presentaties werden in het Engels, Frans en het Duits gegeven in aanwezigheid van een gevarieerde jury (Mevr. Pieters, Mevr. De Smet, Mevr.Trog en Dhr. Algoet). De taalvaardigheid van onze jongeren -een zeer actueel thema – was af en toe gewoonweg verbluffend. Ook de onderzoeksvragen op zich waren zeer actueel en relevant: ‘Wat is de impact van ‘fake news’ bij de leerlingen van de IVG-School?’, ‘Hoe worden transgenders in Franse en Belgische kranten voorgesteld?’, ‘Wat zijn de verschillen in berichtgeving tussen de brand van de Notre Dame in Parijs en de Grote Moskee in Aleppo?’ enz… . Beslist een boeiende voormiddag!

oc4