IVG-School met een hart voor Gent

bespreking voorstel : 'huiswerkbegeleiding'

Het zesde middelbaar is maandag gestart met een eerste fase in hun socio-cultureel traject.

Na een rondleiding in het CAW- Oude Houtlei (Centrum voor Algemeen Welzijn) en het JAC-Holstraat (Jongeren Advies Centrum) startten onze laatstejaars met een brainstorm sessie rond de vraag hoe hun klas een duurzaam en haalbaar steentje kan bijdragen aan deze broodnodige sociale organisaties en dit op basis van de huidige noden. ‘Onderwijs gaat voor ons immers niet alleen rond het voorbereiden op hoger onderwijs: het draait ook over het overbrengen van waarden en normen, waaronder het streven naar actief burgerschap en maatschappelijk engagement’, aldus directeur Olivier Szafiro. Tal van hartverwarmende initiatieven werden door onze enthousiaste leerlingen naar voren geschoven. In een volgende fase zullen de leerlingen samen met het CAW en de directie een keuze maken uit deze voorstellen.  Belangrijk is dat een actie wordt uitgewerkt die duurzaam en haalbaar is voor zowel de school, de leerlingen en het CAW. Onze vijfdes, vierdes en derdes zullen in de maand oktober eveneens van start gaan.

kennismaking met het jongeren advies centrum

Ook de leerlingen van onze Middenschool zullen zoeken naar samenwerking met het CAW. ‘Dit initiatief past perfect in het kader van het project ‘Kinderrechten”, aldus directeur Kris Van Huynegem. ‘Onder deskundige begeleiding van VZW Kiyo zullen we zoeken naar realistische acties om mee ten strijde te trekken tegen (verborgen) armoede en verdriet bij leeftijdsgenoten in de Gentse regio. Sabine Hoste, leerlingenbegeleidster: ‘Tijdens onze projectweek ‘Brasil’ vorig schooljaar bleken heel wat van onze leerlingen en leerkrachten vragende partij om actief iets tegen onrecht te ondernemen. ‘De samenwerking met het CAW en Kiyo zal deze terechte verzuchting van onze leerlingen werkelijkheid doen worden’, aldus directeurs Kris Van Huynegem en Olivier Szafiro.

De IVG-School houdt u verder op de hoogte…