IVG-School zet in op Taal en Talent

Vanaf volgend schooljaar 2012-2013 pakt onze IVG-School uit met een prestigieus project “Taal en Talent”. Dit project omvat de zes middelbare jaren, maar krijgt concreet vorm in het 1ste en 2de jaar van de middenschool met twee lesuren per week.

“In die twee lesuren willen we samen met de leerlingen op zoek gaan naar de talenten van de leerlingen. Het uitgangspunt zal taal zijn, maar het accent zal vooral liggen op de ontwikkeling van het kind. Bovendien wordt er vakoverschrijdend gewerkt met andere (taal)vakken. Via een portfolio registreren de leerlingen zelf hun eigen talenten en werkpunten ”, aldus Kris Van Huynegem, directeur van de middenschool.

De IVG-School wil de leerlingen begeleiden in hun ontwikkelingen qua ICT, Leren Leren, muzische vorming,   maar ze wil heel zeker ook de persoonlijke weerbaarheid opbouwen met een anti-pestproject, een gericht gezondheidsbeleid. Tenslotte zouden leerlingen met een intensere begeleiding  ook makkelijker een studiekeuze te maken van 1ste naar 2de graad en later ook naar de hoge school of universiteit.

“Het vak taal en talent loopt inderdaad het hele middelbaar door. Tijdens de eerste twee jaren worden onze leerlingen van de middenschool begeleid, vanaf de tweede graad moet de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van hen toenemen. Belangrijk hierbij is ook de rol van de ouders. In nauw overleg met hen willen we hun kind dus intens begeleiden tijdens hun middelbare school, “ vult collega-directeur Olivier Szafiro nog aan.

Dit alles wordt toegelicht tijdens een infoavond op woensdag 18 april om 19u in de Nederkouter 112.
Op zaterdag 21 april gooit de IVG-School dan weer de deuren open voor een kennismaking tijdens een Walk-In en dit van 11u tot 17u.

Wie nog informatie wil, kan altijd contact opnemen met de directies secundair op 09/265.70.60.

2 Reacties op IVG-School zet in op Taal en Talent

1. Luc Pylyser schreef:

Boeiend.

2. twentyten_posted_on
  3. Mario Blomme schreef:

op opendeurdag 21.4.2012 interessante rondleiding gekregen van geëngageerd 6de jaars-meisje uit Latijn-Wetenschappen die volgend jaar Communicatiewetenschappen aanvat, verzorgd taalgebruik ook. Dank daarvoor.

Leraar Latijn kon ons zowaar enthousiasmeren voor zijn vak.

Kleindochter Amber (om wie het ging bij deze kennismaking) voelde zich helemaal op haar gemak, infrastructuur wel duidelijk aan renovatie toe maar indruk van kleinschaligheid, gevoel van geborgenheid en aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind zijn punten waar ik persoonlijk meer aandacht aan besteed.