Samen STERK!

1-samen_sterk_1Met het project SAMEN STERK wil onze IVG-School een STERK taalvaardigheidsbeleid voeren dat mee geïnspireerd wordt door de ontwikkeling van Interculturele Competenties (IC).
“Het STERK-project wil in eerste instantie de verschillende vaardigheden bij onze leerlingen ontwikkelen. Het maakt niet uit of dit nu in het Nederlands, Frans of Engels is. Een taal is immers het middel om te communiceren”, aldus Sabine Hoste, coördinator talenbeleid. Maar er is dus meer nodig om de communicatie optimaal te laten verlopen.

Logo-college-Perwez-finalCafé français
De taalleerkrachten organiseerden daarom tijdens de onthaalweek zowel een “Café français” als “English Tea”. Twee keer een (ludieke) workshop om het Frans en Engels spontaan te gebruiken.  “Spelletjes, liedjes, tijdschriften, een quiz, … alles kwam aan bod.
Uitwisselingsproject
De komende weken wordt ook een uitwisselingsproject opgestart met het Collège da Vinci uit het Waals-Brabantse Perwez. In eerste instantie gaan ze zichzelf via mail voorstellen aan elkaar. Onze leerlingen in het Frans, onze partners in het Nederlands.
Immersie
Naast de CLIL-lessen economie (lessen in het Frans) zal de vakgroep Frans einde mei ook een tweedaagse organiseren. Met een bezoek aan het dorpje Bergues en de Opaalkust vanuit Boulogne-sur-Mer krijgen onze eerstejaars een intens taalbad, want de taal van Molière wordt die dagen de voertaal.
IMG_3138IC
“De aanwezige diversiteit in onze stad, in onze school of klas is een sterk gegeven om ook in te zetten op Interculturele Competenties (IC). Interculturele Communicatie is hiervan een sterke component. We leren onze leerlingen om hun eigen omgeving te (ver)kennen zodat zij ook beter anderen zouden begrijpen. Geen onnodig aandachtspunt als je ziet in welke barre tijden we vandaag leven.”

Kris Van Huynegem, directeur van onze middenschool lanceerde ook dit IC-project tijdens de infoavond bij de ouders. “Samen met het oudercomité willen we hun participatie nog verhogen. De oproep aan de ouders om les te komen geven op de dag van de leerkracht kan ook in dit kader gezien worden.”

1-dag_vd_leerkracht2a (1)