“Boekentasbrigade” voert controles uit

20000101_012622Maandagochtend werden de leerlingen van 1A opgewacht door “De boekentasbrigade”. Leden van de leerlingenbegeleiding en de werkgroep ‘gezonde school’ wilden wel eens weten hoeveel het gewicht van hun boekentas was. Dat mag de 10% van het lichaamsgewicht niet overschrijden, anders wordt de rug te veel belast. Bovendien is het meestal ook een indicator van een minder goede ‘boekentasorganisatie’ van de leerling. Brigade van dienst waren de mevrouwen Hoste, Lamon, De Koker en Provoost. Mannelijke inspecteurs waren de heren Van Huynegem en Roggeman.

20000101_012907De resultaten waren vrij alarmerend en dus zal ook de school op zoek gaan naar oplossingen. Weegt de boekentas op maandag zoveel? Worden de kluisjes goed beheerd door de leerlingen? Kunnen bepaalde boeken of schriften niet volledig of deels op school blijven? Op die vragen zal de leerlingenbegeleiding een antwoord moeten zoeken.

De leerlingen kregen meteen een brief mee waarop tips staan voor hen en hun ouders.

10 tips voor de leerling

1)       Draag je boeken in een degelijke rugtas (niet te klein of te groot).
2)       Gebruik bij voorkeur een tas met twee verstelbare banden zodat de tas niet te laag hangt en tegen je rug rust.
3)       Draag je rugtas over beide schouders (dus niet over één schouder!)
4)       Draag een zware tas zo min mogelijk. Je kan de tas op de bagagedrager vastbinden, zoveel mogelijk op de grond zetten en in de pauze laten staan. Zak door de knieën om je rugtas op te tillen.
5)       Maak je boekentas elke avond leeg en beperk het gewicht door overbodige dingen thuis te laten (gebruik blad in agenda!)
6)       Haal uit je pennenzak wat je niet nodig hebt en neem geen volledige blok geruite en gelijnde bladen mee!
7)       Boeken (of mappen) die niet nodig zijn voor huiswerk kun je achterlaten op school. Gebruik een huistakenmap.
8)       Maak met klasgenoten afspraken om samen boeken te gebruiken in de klas (vraag ook aan de leerkracht of het mag!).
9)       Neem niet de volledige cursus mee, maar enkel de laatste hoofdstukken (maak afspraken met de leerkracht!).
10)      Zo mogelijk kun je dranken op school kopen. Je kunt dan blikjes en pakjes drank thuis laten.

5 tips voor de ouders

1)       Koop een goede schooltas (rugtas met twee goed verstelbare riemen, niet te ruim zodat boeken niet kunnen gaan schuiven).
2)       Let bij de aanschaf van een schooltas, schrijfartikelen, etui… op praktisch nut en gewicht.
3)       Vertel uw dochter/zoon hoe je zware dingen optilt (bij tillen rechte rug en door de knieen zakken) en hoe zij/hij de schooltas moet dragen (beide riemen gebruiken en niet over één schouder).
4)       Let erop dat dochter/zoon geen overbodige spullen meeneemt (zie blad in agenda).
5)       Zie ook tips voor de leerling.

20000101_012941