Het verhaal van Elias maakt de klas stil

Elias is een levendige, kwieke jongen uit 1A. Iedereen kent hem ook als een opgewekt kereltje. Toch heeft zijn levensverhaal een kantje die vele klasgenoten nog niet kenden. Daarom had Elias zelf aan de leerlingenbegeleiding voorgesteld om een gastspreker uit te nodigen.
En zo gebeurde, Mieke van UZ Gent kwam een uur lang uitleg geven over diabetes of suikerziekte. “Ons lichaam gebruikt insuline om suikers op te nemen die we nodig hebben. Elias maakt evenwel geen insuline aan en daarom moet hij dagelijks meerdere keren zichzelf een spuitje geven. Zonder de insuline zou Elias een verzuring in het bloed krijgen en die is levensbedreigend.” En bij die laatste woorden werd het toch even heel stil.
Met deze sessie wil UZ Gent meer inzicht geven in de ziekte, maar vooral preventief de anderen aanleren hoe ze Elias in dit geval kunnen helpen bij een noodsituatie. Zijn koek al grappend voor zijn opeten zal nu niet meer gebeuren.

Enkele reacties van leerlingen:

“Ik heb veel bijgeleerd, het is erg voor Elias dat hij diabetes heeft, maar ik bewonder hem toch ook.”

“Nu weten we hoe we moeten reageren…”

“Ik had echt geen idee dat Elias zoveel spuitjes moet krijgen.”

“We realiseren ons te weinig wat Elias en zijn ouders meemaken. Nu kunnen we met deze informatie reageren zoals het moet.”

“Voor die ouders moet het ook schrikken geweest zijn toen ze op 5-jarige leeftijd de ziekte ontdekten bij hun kind.”

“Ik heb vandaag veel bijgeleerd.”

“Die mevrouw heeft het super uitgelegd!”

En Elias zelf reageerde als volgt:

“Ik vind het heel leuk dat de klasgenoten veel hebben bijgeleerd over diabetes. Dank aan mevrouw Hoste om de verpleegkundige in haar les uit te nodigen.”

1 Reactie op Het verhaal van Elias maakt de klas stil

1. Sabine Hoste schreef:

Hartelijk dank aan de verpleegkundige van UZ Gent voor haar kindvriendelijke toelichting.
    De leerlingen waren onder de indruk en begrijpen nu heel goed wat Elias heeft en hoe ze hem kunnen helpen. Het was voor hen en voor mij een leerrijke ervaring.