Nul op tien

Op vrijdag 16 maart trokken we met de vijfdes en zesdes van onze IVG-School naar de Zebrastraat om er de tentoonstelling NUL OP TIEN te gaan bewonderen. Deze verbindt wiskunde met kunst, een toch wel originele invalshoek . Wiskunde is voor iedere student belangrijk en kunst eigenlijk ook. Bovendien bestuderen we in het vijfde jaar esthetica de architectuur als toegepaste kunst en in het zesde jaar hightech in de kunst. We sloegen dus drie vliegen in één klap.

WISKUNDE

Deze tentoonstelling – een coproductie tussen KultuurKaffee en Beeldenstorm – toont een video-installatie, bestaande uit 9 kortfilms, die de grenzen aftast van hoe het wiskundig bewijs, de stelling van Pythagoras, kan gepresenteerd worden. Al deze scenario’s werden geschreven door Prof. dr. Jean Paul Van Bendegem (gekend van ‘deslimste mens’), die zelf ook als acteur/muzikant te bewonderen is in een van de kortfilms.

ARCHITECTUUR

De Zebrastraat wil een speciale plaats zijn, waar huurders graag wonen en bezoekers graag komen, vast van plan om vlug terug te keren.

Onze samenleving is door en door gefragmenteerd. Huisvesting, cultuur en economie worden volledig van elkaar afgezonderd – niet alleen beleidsmatig maar ook ruimtelijk – zodat het lijkt alsof ze niets met elkaar te maken hebben; ja zelfs alsof ze elkaar zouden uitsluiten.

De Stichting Liedts-Meesen wil aantonen dat een combinatie van deze drie activiteiten wel degelijk haalbaar is en zelfs verrijkend kan zijn. Het laboratorium dat nodig was voor dit uniek sociaal experiment, werd gevonden in “De Cirk”. In 1906 ontwierp de Gentse stadsarchitect Charles Van Rysselberghe met deze site in de Zebrastraat de eerste “werkersappartementen” van Europa, maar tegen het eind van de jaren ’90 was “De Cirk” hopeloos uitgeleefd. De schaduw van de sloophamer hing al over de Zebrastraat toen de Stichting onder het stof een blinkende parel herkende.

Met evenveel daadkracht als respect voor de oorspronkelijke architectuur, werd “De Cirk” gerenoveerd. Het resultaat is een moderne site met 72 woningen, een multifunctionele ontmoetings- en receptieruimte, 5 conferentiezalen en 750 m² tentoonstellingsruimte; dit alles gelegen rond een ovaalvormig wateroppervlak dat in nauwelijks 24 uur plaats maakt voor een unieke tijdelijke evenementenruimte.

In de Zebrastraat bruist het sindsdien weer van het leven. Managers en beleidsmakers ontmoeten elkaar in de meest optimale omstandigheden, jonge mensen doen culturele ontdekkingen, de bewoners leven harmonieus samen en … dat was precies de bedoeling.

KUNST: WARSUBEC – NICK ERVINCK

Op het dak van het Zebrastraatcomplex staat een wel heel opvallend kunstwerk: WARSUBEC van Belgisch kunstenaar Nick Ervinck. We hadden het hierover gehad in de lessen over beeldhouwkunst, maar nu we er daadwerkelijk konden in rondlopen, verbaasde het ons nog meer. Aanvankelijk vonden de leerlingen het kunstwerk een beetje vreemd en betekenisloos, maar dat veranderde snel. Het werd een verfrissende ervaring: speels, leuk, zelfs hilarisch. Je waant je in een technologisch Alice in Wonderland. Beeldend kunstenaar Nick Ervinck werkt aan een oneindig uitdijend archief van vormen waarin een interessante wisselwerking tot stand komt tussen virtuele constructies en handgemaakte sculpturen, tussen beeldhouwkunst en architectuur.

Nick Ervinck heeft dit monumentaal werk ontworpen voor de Stichting Liedts-Meesen. Het werd tijdens de laatste drie maanden geconstrueerd in Venlo (Nederland) en in de nacht van 28 op 29 juli 2009 werd het met speciaal transport overgebracht naar de Zebrastraat in Gent.

In 2008 heeft Nick Ervinck de publieksprijs gewonnen van de Liedts-Meesen Multimedia Award en was hij tevens laureaat van de Rodenbachprijs. Recent stelde hij tentoon in MARTa Herford, KunstVerein Ahlen, Koraalberg Antwerpen, HISK Gent, Superstories Hasselt, MAMA Rotterdam en TELIC Arts Exchange Berlin. In de nabije toekomst neemt hij ook deel aan de Beaufort-tentoonstelling aan de kust.

We ontdekten ook dat er aan het Zebrastraatcomplex een gallerie en een privémuseum verbonden zijn, alsook een knappe, trendy bar, waar trouwens een kunstwerk van Panamarenko boven je hoofd zweeft: de Brazil. De Stichting Liedts-Meesen steunt en stimuleert trouwens actief de TECHNOLOGICAL ART.

Kortom, een fascinerend project en een interessante uitstap. Ga er ook eens een kijkje nemen en bezoek hun website: www.zebrastraat.be.

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157629261461406″]

2 Reacties op Nul op tien