Energiemeesters zorgen voor IVG-Energieke-School

1-10833803_801747993224354_1094019443_nOnze IVG-School bruist van energie, dat lijdt geen twijfel. Soms gaat er echter heel wat kostbare energie verloren en dan hebben we het niet over deze van onze leerlingen en leerkrachten, maar over het verbruik van elektriciteit, gas, verwarming. Daarom beantwoordde onze IVG-School de oproep van de provincie Oost-Vlaanderen om een ‘energieke school’ te worden. Deze week werd met de opleiding van heuse energiemeesters een eerste actie gestart.

IVG-ENERGIEKE-SCHOOL“De energiemeesters zullen voortaan met de nodige kennis controleren of radiatoren niet nodeloos warm staan, alle lichten en computers gedoofd zijn enz. Vanuit elke klas, dit betekent dus van 1A tot het zesde middelbaar, hebben leerlingen zich aangeboden om te fungeren als energiemeester. Dit bewijst nogmaals hun engagement”, aldus mevrouw Liesbet Coens.

1-20150116_154705Ook mevrouw Deborah Santens is een van de energieke leerkrachten die het project ondersteunt en coördineert. Beiden rekenen evenwel ook op al hun collega-leerkrachten en  directie. “Dit project kan enkel slagen als het door iedereen gedragen wordt, niet het minst dus door de leerlingen. Daarom onderzoeken we in het kader van de lessen wetenschappelijk werk het zogenaamde binnenmilieu per klaslokaal en houden we de meterstanden van gas, elektriciteit en water nauwgezet in de gaten.”

1-www.bouwwijs.besitesdefaultfilesbijlagen1432-07 Word Energieke School BrochureDEFGVD.pdf - Google Chrome 17012015 113706Naast de inzameling van oude GSM’s onderzoekt het schoolbestuur ook de installatie van zonnepanelen. De directie secundair heeft alvast een budget “energieke school” voorzien in haar begroting 2015, zodat samen met de provinciale subsidiëring een aantal besparende maatregelen kunnen getroffen worden. “Naast de preventieve acties met de energiemeesters, plannen we inderdaad ook de vervanging van energieverslindende verlichting. De TL-lampen van de Cantina zullen na de krokusvakantie tot de verleden tijd behoren, later pakken we systematisch alle klaslokalen aan” , klinkt het bij de heer Kris Van Huynegem. De directeur feliciteerde alvast de energiemeesters met hun diploma.

1-10833803_801747993224354_1094019443_n