“Oo IVG-School heeft een neus voor rechten”

20150227_111336Getooid met een blauwe neus zongen de leerlingen van de middenschool op deze laatste vrijdag van februari (traditioneel Blue Friday@IVG-School) een kinderrechtenrap en bezochten ze een mini-tentoonstelling over kindsoldaten. Met deze actie wil onze IVG-School tonen dat ze een neus voor kinderrechten heeft. De actie kadert in het project om een echte Kinderrechtenschool te worden.

Blue Friday in het teken van de kinderrechten

20150227_111401“We hebben de voorbije week hard geoefend op het liedje, maar vooral ook veel gepraat over kinderrechten. De actualiteit werd gelinkt aan de lessen, want in het lied klinkt het als kinderen geef je geen slaag, die duw je niet weg en die doe je geen pijn, die stuur je niet uit om te vechten”, aldus Jolien Van Driessche – leerlingenbegeleidster.

20150227_112604 (2)Na de geslaagde zangsessie trokken de leerlingen naar een pop-up-museum in de schoolhal voor een fotoreeks over kindsoldaten. Annelies Vandenbroecke en Sabine Hoste, onze leerkrachten Nederlands hadden dit gedeelte voorbereid.  ” De stilistische fotoreeks over kindsoldaten is gemaakt door Yasmina, de mama van Vince uit de klas 2A Moderne Wetenschappen. Zo werd het een dubbele confrontatie voor de leerlingen want  het was onder meer Vince  die had gediend als model voor de foto’s. De leerlingen kregen als opdracht om de gevoelens bij de fotoreeks neer te schrijven.”