Max en Beni zien wetenschappen helemaal zitten

Max (r) en beni (l) kijken met de nodige fierheid na hun onderzoek (foto AP)

Max en Beni hebben samen met andere klasgenoten mogen proeven van het derde jaar ASO wetenschappen. Zij werden opgewacht door vakleerkracht dhr. Arne Peleman. Die had een heel speciale opdracht voor hen. Verrassend voor hen was ook dat plots de vierdes het chemielokaal binnen wandelden om onze tweedejaars te assisteren bij hun onderzoek.

Een volledig verslag en foto’s vindt u hieronder.

‘Wat na de Middenschool?’  is een belangrijke vraag  waar we op de IVG-school veel aandacht aan besteden. En wie kan daarin, naast de leerkrachten,  beter begeleiden dan de leerlingen zelf?

Maud zorgt voor de theoretische ondersteuning (foto AP)

Op 5 maart j.l. konden de leerlingen uit het tweede middelbaar die hun interesse in de richting wetenschappen op onze school al hadden getoond, kennismaken met wat wetenschap zoal inhoudt.  Hen wachtte de belangrijke taak om voor Sushi en Sashimi, twee (virtuele) guppy’s die leefden in een te kleine bokaal, een nieuw aquarium met zuiver water te installeren. Helaas, een ongeluk komt niet alleen, was het enige water dat beschikbaar was vervuild! Met inkt, zand, zout, plastiek, … was het duidelijk geen geschikte omgeving voor deze twee nieuwe klasbewonertjes.  De leerlingen uit het tweede middelbaar trokken de kiel aan, haalden hun handen uit de mouwen, zetten veiligheidsbril op en gingen aan de slag. Eerst plozen ze  de brede waaier zuiveringstechnieken uit, kozen die uit welke geschikt waren om dit water te zuiveren en stelden dan een strategie op met de volgorde waarin alles zou moeten gebeuren. ‘Enter’ de tutoren: de leerlingen uit de richting wetenschappen van het vierde middelbaar.Ervaren rotten in experimenten, getuige de flair van zelfvertrouwen waarmee ze de klas binnen waggelden, de littekens van gebroken glaswerk en brandwonden van bijtende zuren, de opschriften op hun kledij (‘I survived molvraagstukken’) e.d. . Ze bekeken de strategie , keurden de ‘jonkies’ en zagen dat het goed was.  Gezwind begonnen ze aan de decantatie, leerden de tweedejaars wat een ‘erlenmeyer’ is,

Foto's AP

verbrijzelden  de kool in de mortier voor de adsorptie van de inkt, hielpen bij het opstellen van de destillatie om het zout eruit te halen en vouwden filters alsof het een Japanse  kunstvorm was.  Na twee uur hard labeur was het vieze water helder en gezuiverd; de tweedes en hun tutoren van het vierde hadden mooi werk geleverd.  Het zag er goed uit voor Sushi en Sashimi.

Eén ding hadden ze echter over het hoofd gezien…. Helder  water is na een destillatie ook gloeiend heet. Wat één van de leerlingen droogjes deed opmerken:   “De viskes hebben nu wel proper water, maar ze zijn wel gekookt…”.  Tja, dàt is nu ook wetenschap:  het kan er op papier nog zo goed uitzien, uiteindelijk word je altijd wel geconfronteerd met onvoorziene problemen.

Die overwinnen maakt wetenschap juist zo boeiend!

Niettemin beoordeelde de strenge jury de zuivering als geslaagd en wordt het biolokaal binnenkort opgefleurd met een heus aquarium waarin Sushi en Sashimi, nu nog logerend in de aquariumwinkel, zich snel thuis zullen voelen.

Met dank aan de heer Arne Peleman voor de les, de foto’s en bijhorend tekstmateriaal.

1 Reactie op Max en Beni zien wetenschappen helemaal zitten

1. Kris Van Huynegem schreef:

Ziet er allemaal heel leuk uit!