Succesvolle projectweek ‘Same same but different’.

IMG_3138De leerlingen van het derde en vierde middelbaar hebben tijdens de projectweek  een hele week gewerkt rond het centrale thema diversiteit’. Door de huidige maatschappelijke context van polarisering van bevolkingsgroepen ziet de school het als haar taak om hier intensief rond te werken. Actief wereldburgerschap integreren bij onze jongeren blijft een van de grootste doelstellingen van de IVG-School.

Vrijdag was de apotheose van een intensieve werkweek met vijf taalworkshops gegeven door native speakers. Gedurende drie lesuren kregen onze jongeren een basiscursus Turks, Arabisch, Hebreeuws, Russisch en Spaans. Er werd ook gewerkt rond de cultuur, godsdiensten, geografie en geschiedenis van Rusland, Israël, Turkije, de Arabische wereld en Spanje. Heel wat vooroordelen en onwetendheid werden op een leuke en aangename manier doorprikt. Onze jongens en meisjes leerden zichzelf voorstellen, iemand begroeten en enkele beleefdheidsformules. Nadien werd in iedere taalworkshop gekookt onder leiding van de gastdocenten.

Liroz, Inbal en Henda samen in de keuken: Israëlische en Tunesische keuken mmm!

IMG_3280 IMG_3269 IMG_3279

Dank aan de mama’s van Korhan (Turks) en van Emina (Arabisch), aan Liroz (Hebreeuws), aan de papa van Erika (Russisch) en aan Mevr. Pieters (Spaans) voor hun belangrijke bijdrage aan de meertalige en multiculturele opvoeding van onze jongeren. Tegelijkertijd werd het belang van ouderparticipatie nog eens benadrukt. Alle lekkere gerechten werden vervolgens tijdens een groots internationaal buffet door onze leerlingen met veel smaak verorberd. Er bleef niets over!

IMG_3227 IMG_3222 IMG_3249

Woensdag was een meer academische dag: de leerlingen konden intekenen op een uitdiepingsworkshop naar keuze (in het kader van hun studiekeuze). Tijdens de workshops Latijn (Ovidius/Shakespeare/Hollywood), wiskunde (statistiek), economie (de beurs), wetenschappen (comparatieve studie de mens/de makreel) en moderne talen (scheppingsmythes wereldwijd), konden onze leerlingen een onderzoeksvraag onder deskundige begeleiding dieper behandelen dan in de reguliere lessen.

Tijdens de week werd er ook gewerkt rond de ‘dictatuur van het Schoonheidsideaal’, omdat vele jonge meisjes (en jongens) kwetsbaar zijn tegenover de ideaalbeelden die door de reclame- en modewereld voortdurend op hen wordt losgelaten, dikwijls met een negatief zelfbeeld tot gevolg.

Een bezoek (dinsdag) aan het Museum Dr. Guislain (met bijhorende workshops) bracht de focus op mensen met een mentale handicap en de kunst die zij maken (Outsiders’ art).

Donderdag was sportdag. Ter inleiding werd een paralympiër uitgenodigd die uitleg kwam geven over het sporten op topniveau met een lichamelijke handicap. De leerlingen hadden heel wat respect voor het doorzettingsvermogen en inzet van deze atleten. Wist u dat er triatlons zijn voor rolstoelgebruikers?

IMG_3145 IMG_3314

De projectweek werd vrijdagnamiddag afgesloten met een plenair toonmoment waarbij de vier leden van de vliegende redactie (Jens, Erika, Oscar en Daan) een retrospectieve toonden van alle activiteiten en interviews die zij tijdens de week gefilmd hebben.

Tot slot dient benadrukt dat het dankzij de enthousiaste leerlingen en de creatieve leerkrachten een zeer gezellige werkweek was met veel ambiance, plezier maar ook met veel leergierigheid en betrokkenheid.

Ja ja, onderwijs en ‘feel good’ gaan wel degelijk hand in hand.

IMG_3169 IMG_3155 IMG_3204 IMG_3245