Oudste Kleuters (4-/5-jarigen)

In de tweede en derde kleuterklas bouwen we verder op zelfstandigheid:

• groter aanbod aan hoeken: letterhoek, schrijfhoek, rekenhoek, leeshoek, techniekhoek, creahoek,….
  • gedifferentieerd werken (elk kind werkt op eigen niveau).
  • gerichte observatiemogelijkheden
  • inspelen op de talenten van de kinderen
  • coöperatieve werkvormen: kleuters werken in kleine groepjes, samenwerken, ze zijn niet enkel verantwoordelijk voor hun eigen ‘leren’ maar ook voor dat van hun groepsgenoten.

“Ze leren VAN en MET elkaar!”

Onze school bevindt zich in het centrum. Het grote voordeel hiervan is dat we heel veel culturele activiteiten kunnen aanbieden en goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.

Hoe ziet ons verloop van de dag eruit?

Tijdens het onthaal worden de dagen van de week ingeoefend. Abstracte begrippen zoals vandaag, morgen en gisteren worden verduidelijkt. Ook de weerselementen en de dagindeling worden aangebracht.

De kleuters krijgen de kans om in kleine klasgroepen hun taal verder te ontwikkelen.

Nadien gaan we via een doorschuifsysteem over naar het hoekenwerk met telkens aangepaste opdrachten volgens het thema en het niveau van de kinderen. Het is de bedoeling dat kinderen ook een eigen inbreng hebben in de keuze van een bepaald thema.

Alle kleuters gaan 2 keer per week turnen met de turnjuf.

De oudste kleuters (derde kleuterklas) krijgen de kans om op het einde van het schooljaar deel te nemen aan watergewenning. Dit is een goede voorbereiding op het leren zwemmen.

We bieden de kleuters elke dag een kwartiertje initiatie Frans aan. Het is eerder een eerste kennismaking met een andere taal dan het eigenlijk verwerven van woordenschat.

SAM_3894